تحلیل های مکانی

مدل‌ سازی و تحلیل‌ مکانی یکی از بخش‌های بسیار مهم سامانه اطلاعات جغرافیایی به حساب می‌آید. تجزیه و تحلیل های مکانی در واقع چگونگی درک جهان اطراف ماست، درک اینکه جهان اطراف ما چگونه است؛ پاسخ به سوالاتی چون کدام چیزها کجا هستند، چگونه مکان‌های مختلف با هم ارتباط دارند، ارتباط آنها چقدر معنی‌دار است و چه اقداماتی باید در مقابل آنها انجام دهیم.
از تجزیه و تحلیل محاسباتی الگوهای جغرافیایی برای پیدا کردن مسیرهای بهینه و مطلوب، انتخاب محل‌های مناسب، مدلسازی پیش‌بینی پیشرفته استفاده می‌شود. در واقع تجزیه و تحلیل مکانی در مرکز تکنولوژی سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) قرار دارد و هدف نهایی آن است.

مسیر مدل‌ سازی و تحلیل مکانی

درک کردن «کجا»

سازمان‌ها و شرکت‌ها کجا واقع شده‌اند؟ مبادله و تحویل کالاها در چه مکان‌هایی انجام می‌شوند؟
درک کردن «کجا» به عبارتی دیگر اقدامی است برای قابل درک کردن و تعریف جهان مختصات‌دار ما، قرار دادن مکان‌های مختلف بر روی یک نقشه، نمادگذاری و ایجاد روش‌هایی که به نمایش و درک داده‌های مرتبط با آنها کمک کند.

اندازه گیری فاصله، شکل و توزیع

طول رودخانه چقدر است؟ ارتفاع ساختمان چند متر است؟
مدل‌سازی و تحلیل‌های مکانی نشان می‌دهد که چگونه بزرگی یک شی یا توصیف یک ویژگی از نظر مساحت، محیط، طول، ارتفاع و حجم آن به درک توزیع و مشخصه‌های متعدد آن کمک می‌کند.

کدام رودخانه‌ها در فاصله ۱۰ کیلومتری خط لوله قرار دارند؟ چه جنایاتی در محله‌ی مشخصی از شهر رخ داده است؟
در پاسخ به این پرسش‌ها، اغلب درک درست از روابط فضایی مانند دوری و نزدیکی، انطباق، اشتراک، همپوشانی، قابلیت دید و در دسترس بودن ضروری است.

پیدا کردن بهترین مکان‌ها و مسیرها

به دنبال بهترین مسیر برای سفر هستید؟ ارزان‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای احداث یک خط لوله کدام است؟ بهترین مکان برای استقرار یک فروشگاه جدید کجاست؟
تجزیه و تحلیل‌های مکانی به شما برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد بهترین مکان‌ها و مسیرها کمک می‌کند.

بیشترین مصرف‌کنندگان محصولات الکترونیکی کجا ساکن هستند؟ بالاترین آمار مرگ ناشی از سرطان‌های پوستی متعلق به مردم کدام شهر یا کشور است؟
تشخیص و تعیین کمیت الگوها و مدل‌های موجود در داده‌ها برای پیدا کردن نقاط داغ (hot spot)، پیدا کردن خوشه داده‌های عادی و تجزیه و تحلیل تغییرات در الگوهای مختلف در طول زمان استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان میزان و جهت گسترش آتش‌سوزی در جنگل را بر اساس پوشش گیاهی و وضعیت آب و هوا تشخیص داد؟ چگونه مدت زمان و فاصله سفر در جذب و یا دفع مشتریان تاثیر می‌گذارد؟ رشد فیزیکی شهر در کدام جهت بیشتر خواهد بود؟
تجزیه و تحلیل مکانی به شما امکان استفاده از تکنیک‌های مدل سازی قدرتمند برای پیش‌بینی و درک بهتر جهان را می‌دهد.

درخواست مشاوره رایگان

 

به مشاوره

نیاز دارید؟

با ما تماس بگیرید

و سوال خود را از یک کارشناس بپرسید