محاسبه احجام عملیات خاکی

محاسبه احجام عملیات خاکی در معادن و پروژه‌های عمرانی از موضوعات چالش‌برانگیز این حوزه به شمار می‌رود. اندازه‌گیری حجم خاک‌برداری، اندازه‌گیری حجم دامپ باطله و دامپ ماده معدنی در تمامی پروژه‌های معدنکاری مورد نیاز است. این داده‌ها در بخش طراحی و مهندسی شرکت جهت به‌روزرسانی طرح‌های استخراجی، در بخش بازرگانی جهت برنامه‌ر‌یزی فروش محصول تولید شده و در بخش مالی برای محاسبه هزینه-عملکرد پیمانکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محاسبه احجام با پهپاد

مزایای نقشه برداری هوایی با پهپاد در تشخیص تغییرات

در بین ابزارهای مختلف نقشه‌برداری نظیر دوربین، اسکن لیزر و پهپاد، یکی از بهترین روش‌های اندازه‌گیری در اکثر موارد استفاده از پهپادهاست. مزایای استفاده از این روش عبارتند از:

  • عدم نیاز به پیمایش دامپ‌های معدنی که غیرقابل پیمایش هستند.
  • تولید ابر نقطه متراکم
  • تولید ارتوفتو که یک سند غیرقابل انکار از نواحی مورد محاسبه است.
  • تولید مدل سه‌بعدی با قابلیت محاسبه سریع و در لحظه احجام بدون نیاز به دانش نقشه‌برداری و تسلط بر نرم‌افزارهای محاسباتی
دپومتری با پهپاد

فرایند دپومتری و محاسبه حجم عملیات

جهت محاسبه هر چه دقیق‌تر احجام کاری لازم است نقشه‌برداری یک مرتبه قبل و یک مرتبه بعد از تغییرات انجام شود. پس از نقشه‌برداری گزارش کاملی از تغییرات انجام شده در محدوده در قالب فایل‌های متنی با توضیحات کامل و تصاویر ملموس در اختیار کارفرما قرار خواهند گرفت.

محاسبه احجام به روش مقایسه مدل های رقومی

در این روش برای محاسبه حجم عملیات خاکی، مدل رقومی ارتفاعی تولید در دو تاریخ مورد نظر، مقایسه و تغییرات مقدار ارتفاع در هر پیکسل نظیر به نظیر با محاسبه تفاضل دو سطح بدست آمدند.

محاسبه بار موجود با استفاده از نرم افزار Acute3D Viewer

در این روش از مدل سه بعدی تولید شده در عملیات نقشه برداری هوایی استفاده می‌شود. با استفاده از این روش، حجم بار موجود برای ناحیه‌های انتخاب شده در محدوده مورد نظر با استفاده از نرم افزار Acute3D Viewer نسبت به سطح مبنای ارتفاعی نقاط اطاف هر یک از ناحیه‌ها محاسبه می‌شود.

معرفی ویدیویی
خدمات محاسبه احجام عملیات خاکی 

عملیات محاسبه احجام با چالش‌های زیادی همراه است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به انتخاب بهترین ابزار و تکنیک اندازه‌گیری، لزوم انطباق کامل نقشه‌های تولید شده در دوره‌های مختلف، وجود ضرایب تورم(تفاوت حجم برجا و نابرجا)، ضریب تراکم(نشست دامپ ناشی از وزن بار و تردد ماشین‌آلات سنگین بر روی دامپ) و ضریب تبدیل حجم به وزن اشاره کرد.

شرکت آرکاسایمپ در سال‌های اخیر با کسب تجربه‌های متعدد در زمینه محاسبات احجام با چالش‌های فراوان این اندازه‌گیری مواجه بوده و راه‌حل‌هایی سودمند و نزدیک به واقعیت در اختیار دارد. 

درخواست مشاوره رایگان

 

به مشاوره

نیاز دارید؟

با ما تماس بگیرید

و سوال خود را از یک کارشناس بپرسید

* Fields marked with * are mandatory.