فتوگرامتری

فتوگرامتری یا تصویرسنجی تصاویر هوایی و تصاویر ماهواره ای یکی از مهمترین فناوری‌های علوم سنجش از راه دور و اولین گام برای تجزیه و تحلیل این داده‌هاست. با تبدیل تصاویر ماهواره ای و هوایی و استخراج لایه‌های مختلف یک نقشه، بر ارزش تصاویر پیشین افزوده می‌شود. مدل های رقومی ارتفاع، تصاویر قائم سازی شده، نقشه‌های توپوگرافی، نقشه‌های وکتوری حدود ثبتی(کاداستر) از محصولات مهم بخش فتوگرامتری به شمار می‌روند.

خدمات تخصصی فتوگرامتری

تصحیح هندسی

تصحیح هندسی

تصحیح هندسی فرآیند سازگاری هندسه با سیستم مختصات جغرافیایی تعریف شده با استفاده از نقاط کنترل زمینی(GCP) و حذف اثرات جابجایی هندسی در تصویر است. Rectification فرآیندی است که طی آن مختصات نقاط تصویر توسط مختصات نقاط کنترل زمین (مانند عرض و طول جغرافیایی) تصحیح می‌شود. این کار با تطبیق دو نقطه به نقاط مشابه یا اصلاح یک تصویر به دیگری انجام می‌شود.

تبدیل فتوگرامتری تصویر به نقشه

تبدیل تصاویر ماهواره ای و هوایی به نقشه

در حال حاضر تهیه نقشه دو بعدی و سه بعدی بیش از هر زمان دیگری اهمیت استراتژیک و حیاتی یافته‌ است. تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های باکیفیت و کارآمد(در زمان مناسب و با هزینه معقول) نیاز اساسی هر پروژه است؛ چرا که این نقشه‌ها پایه‌ای برای اخذ تصمیمات اساسی و برنامه‌ریزی‌های آتی و یا بازتولید نقشه‌های دقیق‌تر خواهند بود.

فتوگرامتری پن شارپنینگ

تولید رزولوشن تصویر (پن شارپنینگ)

با افزایش رزولوشن مکانی تصاویر چندطیفی بسیاری از الگوریتم‌های پردازش فتوگرامتری هوایی و ماهواره ای که بر روی تصاویر چندطیفی انجام می‌گیرند مانند روش‌های اورتووموزائیک و تولید نقشه اورتو، بهبود می‌یابند. به این منظور داده‌ها با تفکیک مکانی مختلف(تصویر پانکروماتیک با رزولوشن بالا و تصویر رنگی با رزولوشن پایین) را ادغام می‌کنیم تا تصاویر با تفکیک مکانی بالاتر را به دست بیاوریم.

فتوگرامتری تولید ارتو

تولید ارتوموزائیک

ارتوموزائیک فرایند به دست آوردن یک تصویر واحد پس از اعمال تصحیح هندسی با استفاده از چندین همپوشانی است. مشکلات اختلاف رنگ که ممکن است ناشی از زمان و زاویه عکسبرداری بین تصاویر باشد نیز می‌تواند به صورت خودکار اصلاح شود. در مطالعات مناطق بزرگ که توسط چندین دوربین، تصویربرداری شده است(توسط سیستم‌های مختلف یا در زمان‌های مختلف)، تمامی رکوردهای دوربین‌های مختلف را برای ایجاد یک فایل تصویری – موزاییک ترکیب می‌کنند.

ارتوفتو عکس‌ هوایی و یا ماهواره ای است که به طور صحیح اصلاح شده به طوری که ظاهرا از عمق بالا و عمودی در فاصله بی‌نهایت گرفته شده‌اند.
فرایند orthorectification خطاهای هندسی حاصل از هندسه پلتفرم و یا خطای ناشی از تغییرات توپوگرافی را با استقاده از مدل(DEM) و نقطه کنترل زمینی(GCP) تصحیح می‌کند.

بهبود وضوح تصویر

بهبودسازی تصاویر با هدف خاصی جهت نمایش یک یا چند عارضه موجود در تصاویر صورت می‌گیرد. تصاویر را می‌توان با بسیاری از عملیات هیستوگرام و روش‌های فیلتر کردن غنی‌سازی کرد. هیستوگرام یک نمایش گرافیکی از مقادیر بازتاب در یک تصویر است. مقادیر بازتاب با توزیع مشخص از یک صحنه را می‌توان پردازش کرد تا ویژگی‌های مورد نظر را بیشتر آشکار سازد. بهبود تصویر با استفاده از فیلترها، نوع دیگری از توابع پردازش تصویر است. فیلترهای مکانی برای برجسته کردن یا محو کردن اشیاء خاص در یک تصویر استفاده می‌شوند.

فتوگرامتری تولید Dem

تولید DSM و DTM

داده‌های خام برای تولید DTM شامل نقشه‌های توپوگرافی، تصاویر هوایی و ماهواره ای، ارتفاع سنجی و تصاویر رادار، داده‌های سیستم موقعیت‌یابی ماهواره ای، سطح بندی و سایر موارد مشابه است.

درخواست مشاوره رایگان

 

به مشاوره

نیاز دارید؟

با ما تماس بگیرید

و سوال خود را از یک کارشناس بپرسید