دقیق، به صرفه و ایمن

در حال حاضر، ارزش افزوده فراوانی که پهپادها در اختیار صنعت معدنکاری قرار داده‌اند روز‌به‌روز در حال افزایش است. به کمک پهپادها، بازدهی معادن بزرگ و مدیریت کارگاه‌های معدنی با ارائه سریع داده‌های کامل و دقیق از شرایط معدن بهبود یافته و با ایجاد هماهنگی بیشتر میان تیم‌های مختلفی که بر روی یک سایت کار می‌کنند دید وسیعی از کلیه عملیات انجام شده در یک پروژه در اختیار مدیران قرار گرفته است. از همه مهم‌تر، تمام این اطلاعات با ایمنی بسیار زیاد، کمترین کار میدانی و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به روش‌های سنتی نقشه‌برداری فراهم می‌شود.

برتری دیگری که پهپادها در صنعت معدنکاری ایجاد کرده‌اند، دقت بالای اطلاعاتی است که توسط آنها جمع‌آوری می‌شود. خروجی این پرنده‌های کوچک نسبت به روش‌های سنتی نقشه‌ برداری(روش های زمینی) دارای دقت بالاتری برای محاسبه احجام هستند؛ بنابراین در محاسبه حجم دپوها، موجب ارائه تحلیل‌های دقیق‌تری می‌شوند.

مزایای استفاده از پهپاد در معدنکاری

اندازه گیری بسیار دقیق

در نقشه‌ برداری هوایی با پهپاد، برای انجام اندازه‌گیری‌های مربوط به هر دپو اطلاعات هزاران نقطه از آن جمع‌آوری می‌شود؛ بنابراین دقت این روش بسیار بالاتر از استفاده از توتال‌استیشن‌ها است که در آن تعداد نقاط معدودی برداشت می‌شود. در روش هوایی، تمام سطح زمین مورد مطالعه و تشخیص قرار می‌گیرد و به‌این‌ترتیب اختلافات در محاسبات حجم دپوها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این مسئله امکان ارائه گزارش‌های شفاف‌تر و دقیق‌تر مالی و اجرایی را برای کارشناسان و مدیران معادن فراهم می‌کند.

در روش‌های زمینی با استفاده از GNSS اطلاعات مربوط به تعداد کمی از نقاط برداشت می‌شود و معمولاً به دلیل سختی دسترسی، در محل حفره‌ها و شیب‌های تند، داده‌های کمتری جمع‌آوری می‌شود.

در نقشه‌برداری با پهپاد، اطلاعات نقاط بی‌شماری در همه محل‌ها شامل شیب‌های تند و حفره‌هایی که در سایر روش‌ها قابل دسترسی نیستند مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

سرعت بیشتر و تکرارپذیری عملیات با هزینه پایین

مزیت دیگر کاربرد پهپاد در صنعت معدنکاری افزایش سرعت انجام امور نقشه‌ برداری است. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پهپاد تا ۳۰ برابر سریع‌تر از روش‌های سنتی نقشه‌ برداری است و نیازی به مراجعه نقشه‌بردار به تمام نقاط مورد مطالعه وجود ندارد.

در روش هوایی می‌توان در بازه‌های مختلف زمانی، عملیات نقشه‌ برداری را تکرار کرد و تغییرات در این بازه‌ها را اندازه‌گیری نمود. در دراز مدت، هزینه‌های عملیات نقشه‌ برداری به طرز چشمگیری نسبت به روش های زمینی کاهش می‌یابد

بهبود مدیریت ایمنی کارکنان و معدن

پهپادها مطالعه محل‌هایی از معدن که در شرایط عادی با استفاده از روش‌های سنتی و زمینی نقشه‌ برداری دشوار یا حتی غیر قابل دسترسی هستند را نیز ممکن می‌سازند.

با به‌ کارگیری پهپاد، مخاطراتی که در اثر پیمایش پیاده در محل‌های دشوار و خطرناک مانند پرتگاه‌ها، بخش‌های فعال معدن، عبور از میان ماشین‌آلات و بالا و پایین رفتن از دپوها و ارتفاعات رخ می‌دهد، حذف می‌شود و فرآیند نقشه‌برداری بدون ایجاد اختلال یا توقف در عملیات معدنکاری و حرکت ماشین‌آلات قابل دسترسی است.

کاربردهای اصلی پهپاد در معدنکاری

ساماندهی و مدیریت دپوها

دپوها در معادن معمولاً دارای شکل هندسی نامنظمی هستند و تخمین حجم دقیق آن‌ها با استفاده از ابزارهای رایج در روش‌های سنتی نقشه‌ برداری کار ساده‌ای نیست. روش‌های سنتی با عملیات زمینی هزینه بالاتری دارند، زمان‌بر هستند و گاهی به دلیل عبور از محل های نامناسب و یا دشوار، خطراتی برای نقشه‌بردار به همراه دارند.

از مزایای روش هوایی با استفاده از پهپاد نسبت به روش های زمینی نقشه‌ برداری، می‌توان به تعداد بیشتر داده‌های جمع‌آوری شده، تکرارپذیری آسان‌تر عملیات و هزینه‌های پایین‌تر آن اشاره کرد.

پایش عملیات معدن کاری

با استفاده از مدل سه‌ بعدی دقیق از سایت معدن، مدیران می‌توانند طراحی بهینه‌تری برای عملیات معدنکاری ارائه دهند و هماهنگی بیشتر میان تیم‌های مختلف ایجاد کنند؛ زیرا اطلاعات بیشتری از وضعیت معدن و حجم مصالح و مواد معدنی که باید استخراج کنند در اختیار خواهند داشت.

نقشه‌ برداری در بازه‌های مختلف زمانی، روند تغییرات را به صورت بصری ارائه می‌دهد و می‌توان از آن برای بررسی میزان پیشرفت عملیات استفاده کرد.

تحلیل‌های پیش و پس از حفاری و انفجار

با استفاده از مدل‌ های سه‌ بعدی پیش و پس از عملیات حفاری و انفجار که با صرف هزینه و زمان نسبتا کمی به دست می‌آیند تحلیل‌های مختلفی قابل انجام است.

 به عنوان مثال، با محاسبه حجم سنگ‌های خرد شده، محاسبه دقیق‌تری از تعداد ماشین‌آلات مورد نیاز برای جابجایی آن‌ها انجام‌پذیر است. همچنین از این اطلاعات برای تصحیح طراحی انفجارهای بعدی می‌توان استفاده نمود.

مطالعه محل‌های مخاطره‌انگیز

امنیت جانی کارکنان بالاترین اولویت را دارد. با استفاده از تصاویر با کیفیت که توسط پهپادها به دست می‌آید، محل‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار یا خطرناک است، بدون به خطر انداختن جان کارکنان و نقشه‌برداران قابل مطالعه خواهد بود.

خروجی پردازش تصاویر پهپادی

پس از پردازش تصاویر اخذ‌ شده با پهپاد توسط نرم‌افزارهایی که برای این کار طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند، اطلاعاتی به دست می‌آید که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

تصویر ارتوموزائیک

عکس‌های پهپادی برای تولید تصاویر ارتوموزائیک با کیفیت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این تصاویر، پیکسل‌ها حامل اطلاعات مکانی نقاط روی زمین بوده و معمولاً برای ترسیم نقشه‌ها، محاسبات و اندازه‌گیری‌های دو‌ بعدی می‌توان از آن استفاده کرد.

تصاویر ارتوموزائیک معمولاً با فرمت‌های GeoTiff ،Jpeg و kml ارائه می‌شوند.‌

ابر نقطه سه بعدی

با استفاده از تصاویر پهپادی می‌توان توده متراکمی از نقاط تولید کرد که در آن، هر نقطه حامل اطلاعات مکانی(طول، عرض و ارتفاع) و اطلاعات مربوط به رنگ آن نقطه است. این اطلاعات برای محاسبات سه بعدی مانند اندازه‌ گیری احجام و ارائه شکل بصری منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابر نقطه معمولاً با فرمت‌های las ،laz ،ply و xyz ارائه می‌شود.

مدل دیجیتالی سطح زمین (DTM)

پس از فیلتر کردن عوارضی مانند ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، درختان و … می‌توان با پردازش تصاویر پهپادی، مدل DTM را تولید نمود. در این مدل، پیکسل‌ها حاوی اطلاعات طول، عرض و ارتفاع نقاط روی زمین هستند. این اطلاعات برای تشخیص تغییرات در شکل هندسی منطقه، دپوها و پیت‌های معدنی مناسب است.

معمولاً DTM با فرمت GeoTIFF ارائه می‌شود.

مدل سه بعدی دارای بافت

مدل های سه بعدی شامل رئوس، یال‌ها، وجه‌ها و بافت بصری که با استفاده از تصاویر هوایی تهیه شده است می‌شود و امکان مشاهده آسان شکل منطقه و عوارض مورد مطالعه بخصوص در محل‌هایی با دسترسی دشوار را فراهم می‌آورند.

مدل‌های سه‌ بعدی معمولاً با فرمت‌های dxf، fbx ، ply و obj ارائه می‌شوند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *