نقشه برداری با پهپاد

نقشه برداری هوایی با پهپاد به دلایل متعددی مورد توجه متخصصان نقشه برداری قرار گرفته و نقشه‌برداران زمینی بیش از پیش پرنده‌های بدون سرنشین را به تجهیزات خود اضافه می‌کنند. نقشه‌برداری پروژه‌های بزرگ که به صورت زمینی زمان زیادی می‎‌برد، اغلب می‌تواند در کمترین زمان و با همان کیفیت با عرضه محصولات جانبی بیشتر به صورت هوایی انجام شود. تکنولوژی UAV همچنین برای سایت‌هایی که دسترسی دشواری دارند یا مکان‌هایی مانند معادن و دامنه‌های ناپایدار که برای ارسال نیروی زمینی بسیار خطرناک هستند، ایده‌آل است. با این حال این روش نیز چالش‌های خاص خود را دارد.

مراحل عملیات نقشه برداری هوایی با هواپیماهای بدون سرنشین

ایجاد شبکه مختصات دقیق محلی

برنامه‌‌ریزی پرواز

ایجاد و برداشت نقاط کنترل زمینی

عملیات پرواز

پردازش تصاویر و تولید خروجی

۱

ایجاد شبکه مختصات دقیق محلی

ایجاد و قرائت ایستگاه نقشه برداری

ایجاد شبکه مختصات دقیق در محل اجرای پروژه، اولین گام در عملیات نقشه برداری است. ایستگاه‌های ماندگار با ساختارهای استاندارد و توزیع مناسب در سطح محدوده احداث و در یک شبکه یکپارچه برداشت می‌شوند. مختصات این ایستگاه‌ها پس از محاسبه، کنترل و سرشکنی خطاها به عنوان مبنای مختصاتی برای برداشت نقاط کنترل و سایر عوارض مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وجود چنین شبکه‌ای، برای برداشت صحیح عوارض، کنترل داده‌های تولیدشده در بازه‌های زمانی مختلف، انطباق لایه‌های اطلاعاتی گوناگون و در صورت نیاز، انتقال سیستم مختصات به هر سیستم دلخواهی ضروری می‌باشد.

طراحی شبکه دقیق، متناسب با هندسه و شرایط هر پروژه انجام می‌شود و بنا به نیاز کارفرمایان، می‌تواند قابل اتصال به شبکه‌های موجود محلی یا شبکه‌های گسترده کشوری باشد.

۲

برنامه‌‌ریزی پرواز

برنامه پرواز پهپاد نقشه برداری

در طول مرحله برنامه‌ریزی پرواز پارامترهای زیر برای جمع‌آوری داده‌های نقشه برداری هوایی باید تعریف شوند:

  • انتخاب / وارد کردن نقشه مرجع
  • تعیین منطقه مورد نظر (مستطیل/ پلی‌گون)
  • تعیین فاصله نمونه‌برداری زمینی GSD
  • تعیین میزان همپوشانی طولی و عرضی تصاویر
  • تعیین پارامترهای پروازی نظیر ارتفاع پرواز، سرعت پرنده، خطوط پرواز، فاصله نقاط تصویربرداری
  • محاسبه تعداد خطوط پرواز، زمان پرواز، مکان شروع پرواز و بازنگری در برخی از آیتم‌های بالا برای بهینه‌سازی فرآیند انجام پروژه
  • استقرار در منطقه امن برای شروع پرواز و فرود پرنده
۳

ایجاد و برداشت نقاط کنترل زمینی(GCP)

نقاط کنترل زمینی GCP

در نقشه برداری هوایی با پهپاد در پروژه‌هایی که بایستی از صحت و دقت بالایی برخوردار باشند، به علت متریک نبودن دوربین تصویربرداری و سایر عوامل تاثیرگذار در اجرای پروژه، لازم است نقاطی به عنوان نقاط کنترل زمین تعیین و مختصات دقیق آنها برداشت شود. مکان این نقاط قبل از پرواز طراحی، پیاده‌سازی و مختصات دقیق آنها برداشت می‌شود. تعداد، شکل و ابعاد این نقاط با توجه به پارامترهای زیر تعیین می‌گردد:

  • GSD تصویر نهایی
  • میزان تغییرات عوارض زمینی موجود در محدوده

ما در نواحی صعب‌العبور، مناطق وسیع و یا جهت تسریع کار میدانی و کاهش هزینه‌های کارفرما، برای رسیدن به دقت مشابه، با استفاده از سنسور RTK/PPK نصب شده بر روی پرنده نیاز به برداشت تعداد زیاد نقاط کنترل زمینی را کاهش داده‌ایم.

۴

عملیات پرواز

عملیات پرواز نقشه برداری با پهپاد

در زمان برداشت تصاویر، برنامه پرواز به همراه تنظیمات دوربین با لجاظ شرایط محیطی محل اجرای پروژه از قبیل میزان و جهت باد و نور مورد بازبینی قرار می‌گیرد. در این هنگام دستورالعمل‌ها بر روی واحد کنترل کننده پرواز پهپاد بازگذاری می‌شود. برای اجرای یک برداشت کاملا سیستماتیک روند اخذ تصاویر کاملا اتوماتیک و مستقل انجام می‌گردد.

با این حال برای نظارت بر پیشرفت و یا تغییر برنامه پرواز در صورت بروز شرایط اضطراری و یا تعییر شرایط پیش‌بینی نشده، استفاده از سیستم کنترل پرواز دستی ضروری است. در نهایت برای حفظ ایمنی پرواز، پرنده با هدایت خلبان پرواز در محل پیش‌بینی شده فرود خواهد آمد. با تخلیه تصاویر بر روی سیستم‌های موجود در محل، کیفیت تصاویر برداشت شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۵

پردازش تصاویر و تولید خروجی

پردازش تصاویر پهپادی

تصاویر اخذ شده پس از کنترل کیفیت، برای پردازش و تصحیح جهت تولید انواع محصولات رقومی مانند DSM، تصاویر ارتوموزائیک و تولید مدل‌های سه‌بعدی آماده است. فرآیند پردازش این تصاویر با توجه به حجم قابل توجه آنها و ماهیت الگوریتم‌های پردازشی که مبتنی بر مقایسه میلیون‌ها گره از تصاویر با یکدیگر است، به طور کلی فرآیند زمانبری خواهد بود.

ما به شیوه‌های مختلف سعی در بهینه‌سازی فرآیند پردازش نموده‌ایم. از طرفی، نرم‌افزارهای بسیار قدرتمندی مانند Pix4D و Agisoft گام‌های مهمی در ارائه هرچه با کیفیت‌تر محصولات برداشته‌اند. در نهایت تجزیه و تحلیل خروجی‌ها و تهیه گزارش نهایی، پایان این فرآیند برای ارائه به کارفرما خواهد بود.

خدمات تخصصی نقشه‌ برداری هوایی با پهپاد

ما به عنوان متخصصان نقشه‌برداری هوایی مجهز به تجهیزات کاملا حرفه‌ای، این امکان را داریم که مناطق بزرگی از کشور را در مدت زمان مناسب و با هزینه بسیار ایده‌آل نسبت به روش‌های نقشه‌برداری زمینی، مطابق با استانداردهای تعیین شده به نقشه درآوریم

نقشه برداری توپوگرافی با پهپاد

از خروجی‌های مهم نقشه برداری هوایی با پهپاد نقشه منحنی‌های تراز است. متخصصان ما با ترکیب برداشت های زمینی و هوایی شامل اخذ تصاویر قائم به‌ صورت یکپارچه و یکنواخت، برداشت دقیق جزئیات در نقاط شکست، ترانشه‌ها و سایر عوارض خاص توپوگرافی نقشه های توپوگرافی استانداری در مقیاس‌های ۱:۲۰۰۰، ۱:۱۰۰۰ و ۱:۵۰۰ به شما ارائه خواهند کرد.

نقشه برداری کاداستر با پهپاد

تولید نقشه ثبتی و کاداستری

تهیه نقشه کاداستر شهری و روستایی با دقت ۱:۵۰۰ مورد تأیید سازمان نقشه برداری کشوری از چالشی‌ترین پروژه‌های نقشه‌برداری خصوصا در نقشه برداری هوایی محسوب می‌شود. روش نقشه‌برداری هوایی با پهپاد بویژه برای شهرها و روستاهای کوچک تا متوسط که نقشه‌برداری با هواپیمای با سرنشین یا روش‌های زمینی از توجیه اقتصادی برخوردار نیست، اهمیت زیادی دارد.

تولید مدل سه بعدی با پهپاد

تولید مدل سه بعدی متریک

تولید ابر نقاط رنگی (RGB) حاصل ترکیب سه بعدی تصاویر و مدل های رقومی ارتفاعی از دیگر محصولاتی است که در نقشه برداری هوایی ارائه می‌دهیم. فرمت این محصول las. بوده که در بسیاری از نرم‌افزارها از جمله ArcGIS و Civil3D برای تجزیه و تحلیل‌های بیشتر نظیر کنترل کیفیت پروژه‌های عمرانی و ایجاد برخی از نقشه‌های ازبیلت، قابل استفاده است.

ارتوفتو با تصاویر پهپادی

تولید ارتوفتو واقعی

(True Orthophoto)

تولید ارتوفتو واقعی تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که تصاویر با همپوشانی لازم از کلیه زوایای یک عارضه زمینی تهیه گردد. چنین امری در تصویربرداری ماهواره ای که تصاویر تنها از دو زاویه چپ/راست تهیه می‌شوند امکان‌پذیر نیست. در تصویربرداری هوایی با پهپاد چنین شرایطی تحقق یافته و می‌توان با اتکا به مدل های رقومی ارتفاعی دقیقی که در مرحله قبل تهیه می‌گردد، تصاویر را قائم‌سازی شده واقعی تهیه نمود.

تولید DEM با پهپاد

تولید DSM و DTM

مدل رقومی ارتفاعی از جمله مهمترین خروجی‌های نقشه برداری هوایی با پهپاد به شمار می‌رود. شرکت ما قادر به استخراج DTM ،DSM و DEM با استفاده از این خروجی است. مدل‌های رقومی بدست آمده از این طریق در مقایسه با سایر روش‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

محاسبه احجام با پهپاد

محاسبات احجام و دپومتری

با استخراج مدل های سه بعدی از نقشه برداری هوایی با پهپاد، قادر به محاسبه معیار دقیق‌تری برای حجم عملیات خاک‌برداری، دپومتری، تهیه مقاطع عرضی و تسطیح زمینی خواهیم بود. در پروژه‌های محاسبه Cut/Fill که سطح مبنا دچار تغییر می‌گردد، دو پرواز قبل و بعد از عملیات خاکی یا سنگی انجام می‌شود و دو سطح به دست آمده با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

کارنامه درخشان در نقشه برداری با پهپاد

۴۶پروژه
۸۰kهکتار
نقشه برداری با پهپاد
نقشه برداری با پهپاد

 

درخواست خدمات نقشه‌برداری هوایی با پهپاد

 

 نقشه توپوگرافی | تولید نقشه ثبتی | تولید مدل سه‌بعدی | تولید ارتوفتو واقعی | تولید مدل رقومی ارتفاعی | محاسبه حجم عملیات

نحوه کار ما را ببینید

خدمات نقشه برداری با پهپاد 

درخواست مشاوره رایگان

 

به مشاوره

نیاز دارید؟

با ما تماس بگیرید

و سوال خود را از یک کارشناس بپرسید

* Fields marked with * are mandatory.