در شرایطی که با شدت گرفتن تحریم‌های ناعادلانه غرب شاهد اخبار نگران‌کننده منع ورود خدمات و کالاهای مختلف به کشور هستیم، شرکت آرکا به موفقیت جدیدی دست یافته است که خبری خوب برای علاقه‌مندان و متقاضیان داده های سنجش از دوری در کشور به حساب می‌آید.

 در پی سفر ماه گذشته مهندس حسینی، مدیر عامل شرکت آرکا به کشور آذربایجان و انجام مذاکرات حضوری در محل شرکت Azercosmos، روز گذشته شرکت آرکا تنها نماینده رسمی تصاویر ماهواره ای Spot(اسپات) در کشور طی مراسمی با حضور نماینده محترم شرکت Azercosmos، آقای الدنیز علی‌اف گواهینامه نمایندگی انحصاری تأمین و سفارش این تصاویر را دریافت کرد و متعاقباً قرارداد این شرکت به مدت یک سال دیگر با ارتقا به سطحی بالاتر از همکاری‌های دو شرکت امضا گردید.

نمایندگی ماهواره SPOT6/7

آقای مهندس حسینی، مدیرعامل شرکت آرکا در پایان این مراسم ضمن ابراز خرسندی از این دستاورد، عنوان نمود که از این پس تهیه و سفارش تصاویر این دو ماهواره با سرعت و کیفیت بالاتر و قیمت کمتری نسبت به گذشته در اختیار جامعه متخصصان و علاقه‌مندان حوزه سنجش از دور قرار گیرد. ایشان همچنین ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک اولین ایستگاه مجازی دریافت داده های ماهواره ای اسپات ۶ و ۷ در کشور توسط شرکت آرکا و با همکاری شرکت Azercosmos احداث گردد که این خود گامی مهم در صنعت سنجش از دور کشور محسوب می‌شود.

شرکت Azercosmos یکی از بزرگترین شرکت‌های کشور آذربایجان، طی سال‌های اخیر با خریداری ماهواره SPOT7 از شرکت Airbus فرانسه و تغییر نام آن به AzerSky، صاحب و اپراتور جدید این ماهواره قدرتمند محسوب می‌گردد.

نمایندگی انحصاری SPOT6/7

اهمیت و کاربرد تصاویر  ماهواره ای SPOT 6/7

تصاویر ماهواره ای اسپات ۶ و ۷ یکی از با ارزش‌ترین داده های ماهواره ای در سطح دنیا محسوب شده و منبعی بسیار ارزشمند در افزایش غنای اطلاعات مکانی کشور به شمار می‌رود. این دو ماهواره با دو بار پوشش سرتاسری کشور، مزیتی منحصر به فرد در میان تصاویر ماهواره ای رزولوشن بالا ایجاد نموده‌اند. همچنین سرعت بالای آماده‌سازی و تصویربرداری از هر نقطه از کشور با کمترین هزینه ممکن از ویژگی‌های مهم این دو ماهواره محسوب شده و لذا بهترین انتخاب برای نظارت بر تغییر و تحولات سطحی کشور هستند. باند مادون قرمز این تصاویر نیز جهت پایش محصولات کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این دو ویژگی مهم تصاویر اسپات یعنی بهره‌مندی از باند مادون قرمز و امکان تصویربرداری روزانه در کنار قیمت بسیار مناسب این داده‌ها، نیاز به این تصاویر را در کاهش معضلات محیط زیستی، تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و آتش گرفتن جنگل‌ها بیش از پیش افزایش داده است.

از طرفی صحت هندسی بالای این تصاویر موجب می‌شود که به‌روزرسانی نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰ کشوری که مهم‌ترین داده‌های زیربنایی برای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های کلان کشور محسوب می‌شوند، با کمترین هزینه و بدون نیاز به کار میدانی تا حد بسیار مطلوبی قابل انجام باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *