به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۶، تلاش‌های گروه‌های مختلف زمینی و هوایی برای یافتن محل برخورد هواپیما از همان ساعت اولیه شروع شد. شرکت آرکا نیز بنابر تخصص و مسئولیت خود اقدام به پایش تصاویر ماهواره ای از محدوده کوه‌های دنا و نواحی احتمالی نمود. صبح روز ۳۰ بهمن تصویر ماهواره ای رزولوشن ۱/۵ متر اسپات به سفارش شرکت آرکا تهیه شد و بلافاصله در اختیار گروه‌های جستجو و ستاد بحران قرار گرفت.

با راهنمایی‌های دبیر کارگروه پهپادهای غیر نظامی کشور، آقای مهندس سعیدی، مختصات حدودی محل‌های برخورد، شناسایی و در ساعت ۹ صبح اول اسفند موفق شدیم نشانه‌هایی از محل اجسام مشکوکی در دل برف‌های منطقه دنا را شناسایی کنیم.

تامین تصویر ماهواره ای

شرکت آرکا از ساعات اولیه حادثه تمام تلاش خود را جهت دریافت به‌روزترین و جدیدترین تصاویر ماهواره ای  محل احتمالی سقوط به کار گرفت. ماهواره SPOT6/7 در ساعت ۱۱ صبح ۳۰ بهمن ماه، به سفارش شرکت آرکا در کمتر از ۶ ساعت تصویری از منطقه سقوط با رزولوشن ۱/۵ متر برداشت کرد. این تصویر علی‌رغم پوشش وسیع ابر توانست در کشف محل برخورد هواپیمای تهران یاسوج موثر باشد.

جدول زیر مشخصات تصویر تهیه شده را نشان می‌دهد:

 

پایش تصویر ماهواره ای

با پایش تصویر ماهواره ای دقت بالا، قطعات مشکوکی در بخش جنوب شرق ارتفاعات دنا و در ۶ کیلومتری جنوب روستای دنگزلو و روستای نغل در کوه پاژن پیر، مشاهده شد. تصاویر، بخش‌های سیاه رنگی در دل برف‌ها را نشان می‌دهند. بلافاصله تصاویر جهت استفاده گروه‌های جستجو منتشر شد. بخش‌های سیاه رنگ که به صورت ناهمگونی در سپیدی برف خودشان را نمایش می‌دهند احتمالا قطعاتی از بدنه هواپیما و محل برخورد آن هستند.

 

شناسایی محل حادثه

بر اساس پایش تصاویر ماهواره ای، کوه پاژن پیر، محل شناسایی شده برخورد هواپیمای تهران یاسوج بود. این کوه در جنوب ارتفاعات دنا قرار دارد.

 

امروزه استفاده از تصاویر ماهواره ای در مخاطرات طبیعی و حوادث نقش مهمی دارد. دید وسیع و سرعت ماهواره ها در تهیه تصاویر باعث شده است که با استفاده از ماهواره های دقت بالا، کشف و شناسایی ابعاد مختلف حادثه و برآورد میزان خسارت بسیار سریع‌تر از گذشته انجام شود. 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *