سنجنده ASTER یکی از پنج سنجنده‌ای است که توسط ماهواره TERRA در دسامبر ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و تصویربرداری آن در مارس ۲۰۰۰ شروع گردید. این سنجنده با همکاری گروه‌های دولتی، صنعتی و تحقیقاتی ژاپن و ناسا ساخته شد.
تصویربرداری این سنجنده در عرض ۶۰ کیلومتری صورت می‌گیرد و به صورت فریم‌های استاندارد ۶۰ در ۶۰ کیلومتر ارائه می‌گردد. استر از قدرت تفکیک رادیومتریک بسیار خوبی(۸ و۱۲ بیت) برخوردار است که تصاویری با کیفیت و نسبت سیگنال به نویز بالا را ارائه می‌دهد. امکان برداشت تصاویر زوج (Stereo) که امکان تهیه مدل رقومی ارتفاع را فراهم می‌نماید از دیگر قابلیت‌های این ماهواره است.
تصاویر ASTER در حوزه‌های مختلفی همچون زمین‌شناسی و خاک، پایش آتشفشان، چرخه کربن و زیست‌بوم دریایی، ریزغبار و ابر، تبخیر آب و انتشار آن در جو از بازدم گیاهان، آب‌شناسی، پوشش گیاهی و پویایی زیست‌بوم و اقلیم‌شناسی سطح زمین کاربرد دارد.

کاربرد تصاویر استر

تصاویر ماهواره ای استر که از توان طیفی بالایی برخوردارند کاربرد وسیعی در زمین‌شناسی و تفکیک آلتراسیون‌ها(یکی از مهمترین شاخصه‌های کانی‌سازی‌های مختلف) دارند.
دو باند مرئی، یک باند مادون قرمز نزدیک، شش باند مادون قرمز کوتاه و پنج باند حرارتی تصاویر استر امکان تفکیک رس‌های اپی‌ترمال، اکسیدهای آهن، سیلیس، کربنات‌ها، سنگ‌های مافیک و آلتراسیون‌های پروپلیتیکی را فراهم می‌سازند.
این سنجنده دارای تصاویر چند طیفی حرارتی است و ۵ باند حرارتی با دقت رادیومتریک و ۱۲ بیت دارد که از طریق آن تشخیص و تفکیک سیلیس‌ها، کربناتها و انواع واحدهای سنگی امکان‌پذیر است.

سفارش تصاویر ASTER

ما در بانک اطلاعاتی خود مجموعه‌ای از تصاویر ASTER با پوشش بیش از ۹۰ درصد کشور را فراهم آورده‌ایم. تصاویر آرشیوی با فرمت HDF تمامی ۱۵ باند خود را دارا هستند و تا سطح ۱B تصحیح شده‌اند. (داده‌های L1B با اعمال ضرایب رادیومتریک، ضرایب ژئومتریک و دیگر داده‌های کمکی بر روی داده‌های تصویری L1A بدست می‌آیند) همچنین شما می‌توانید از طریق آرکاسایمپ مستقیما از ماهواره ترا تصویر مورد نظر خود را در یک بازه تاریخی(گذشته و یا آینده) سفارش دهید.