در روز ۱۳ اکتبر، ماهواره Sentinel-5P پرتاب شد. زمین مشاهداتی Sentinel-5P با توانایی انجام اندازه‌گیری‌های جوی با رزولوشن بالای مکانی و زمانی بخشی از برنامه نظارت جهانی «کوپرنیکوس» است. برنامه کوپرنیکوس که توسط اتحادیه اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا شکل گرفته است اطلاعات عملیاتی بسیار مفیدی را در خشکی، اقیانوس ها و جو برای حمایت از سیاست‌گذاری‌های زیست محیطی و امنیتی فراهم می‌کند. ESA، آژانس فضایی اروپا برای دستیابی به اطلاعات مداوم و دقیق از گازهای اتمسفری به منظور مطالعه کیفیت هوا، لایه اوزون و استراتوسفر و همچنین ارائه خدمات برای بهبود مدیریت محیط زیست، درک و کاهش اثرات تغییرات آب و هوا این ماموریت را طراحی نموده است.

sentinel5p

سنسور TROPOMI ، یک طیف سنج تصویربرداری با میدان دید وسیع است که امکان پوشش جهانی روزانه را فراهم می‌کند. این سنسور به طور مشترک توسط دفتر فضایی هلند (NSO)، توسعه‌دهنده قسمت اصلی پوشش طیف های UV/VIS/NIR و ESA، توسعه‌دهنده طیف SWIR ارائه می‌شود.

ماهواره Sentinel-5P با داشتن ابزار پیشرفته TROPOMI)The Tropospheric Monitoring Instrument ) امکان شناسایی بسیاری از گازها از جمله دی اکسید نیتروژن، اوزون، فرمالدئید، دی اکسید گوگرد، متان، مونوکسید کربن و همچنین آئروسل(همه‌ی این‌ها بر نفس کشیدن ما، سلامتی ما و آب و هوای اطراف ما اثر می‌گذارند) را در رزولوشن های بالاتر نسبت به ابزارهای قبلی فراهم می‌کند. داشتن داده های جوی دقیق‌تر، مدل های آب و هوایی و ردیابی و پیش‌بینی آلاینده‌ها را بهبود می‌بخشد.

این ابزار، اندازه گیری های طیفی با رزولوشن بالا را در طیف ماوراء بنفش(UV)، مرئی(VIS)، مادون قرمز نزدیک(NIR) و باندهای مادون قرمز کوتاه(SWIR) فراهم می‌کند. این ماهواره مجهز به آنتن‌های ارتباطی باند S و X، سه پانل خورشیدی قابل شارژ با قابلیت تولید ۱۵۰۰ وات انرژی است. ماهواره در یک مدار ۸۲۴ کیلومتر خورشیدآهنگ با زمان محلی ۱۳:۳۰ قرار دارد.

عرض برداشت ماهواره با اطمینان از پوشش جهانی روزانه ، تقریبا ۲۶۰۰ کیلومتر بر روی زمین برای عرض جغرافیایی [۷°, ۷-°]. است. با توجه به رزولوشن بالای مکانی ۷×۷ کیلومتر مربع، امکان نمونه برداری از ذرات با مقیاس های کوچک به طور خاص در لایه تروپوسفر فعال است.

اهداف ماموریت

  • اندازه گیری کیفیت هوا
  • نظارت بر اوزون و استراتوسفر
  • اندازه گیری تابش خورشیدی
  • نظارت بر آب و هوا

کاربردها

  • ارائه خدمات به مراکز پیش‌بینی هواشناسی برای اندازه گیری O3 ،NO2 و غیره
  • نظارت بر فعالیت‌های فوران آتشفشان و تهیه اطلاعات SO2 و خاکستر آتشفشانی
  • تجزیه و تحلیل پارامترهای کیفیت هوا از طریق اندازه گیری غلظت مولکول ها مانند NO2 ،SO2 ،CO، HCHO ،O3 و غیره
  • نظارت جهانی بر اجزای مرتبط با فشردگی آب و هوا، یعنی گازهای گلخانه ای (CH4، H2O، …)
  • نظارت بر ازن و اشعه UV

دسترسی به داده ها

محصولات Sentinel-5P در طول عمر عملیاتی خود (۷ سال) به طور سیستماتیک و پیوسته در دسترس خواهند بود. تمام داده ها برای کاربران از جمله نهادهای عمومی، علمی و تجاری رایگان است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *