به تلفیق اطلاعات دیجیتال و محیط فیزیکی کاربر به صورت لحظه ای واقعیت افزوده (Augmented Reality) می‌گویند. برخلاف واقعیت مجازی ((Virtual Reality که یک محیط مصنوعی کلی را ایجاد می‌کند، واقعیت افزوده با استفاده از محیط فیزیکی اطراف کاربر و همپوشانی اطلاعات جدید بر روی آن عمل می‌کند.

برای اولین بار اصطلاح «واقعیت افزوده» توسط محقق بوینگ، توماس کادل در سال ۱۹۹۰ مطرح شد. توماس کادل برای توضیح چگونگی استفاده متخصصان برق از «نمایشگرهای سربند» که در زمان سرهم کردن کابل‌های پیچیده برق در هواپیما استفاده می‌کردند، مفهوم واقعیت افزوده را ابداع کرد.

یکی از اولین برنامه‌های تجاری تکنولوژی واقعیت افزوده خط زردی بود که در پایین صفحه تلویزیون، زمان شروع پخش بازی‌های فوتبال تلویزیون در سال ۱۹۹۸ نمایش داده می‌شد. اما امروزه این تکنولوژی در بسیاری از صنایع از جمله بهداشت و درمان، امنیت عمومی، نفت و گاز، گردشگری و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع واقعیت افزوده (AR)

۱- واقعیت افزوده موبایل (Mobile Augmented Reality)

واقعیت افزوده موبایل از سرویس‌های مبتنی بر مکان است که با استفاده از موقعیت جغرافیایی موبایل، داده های مجازی را با محیط فیزیکی کاربر تلفیق کرده و نمایش می‌دهد.

واقعیت افزوده موبایل

۲- واقعیت افزوده دسکتاپ (Desktop Augmented Reality)

واقعیت افزوده دسکتاپ با webcam کار می کند. و بر اساس فیلم گرفته شده از دوربین یک برنامه واقعیت افزوده دسکتاپ، داده ۳D لحظه ای را نمایش می دهد.

واقعیت افزوده دسکتاپ

۳- واقعیت افزوده مبتنی بر صفحه شیشه یا عینک (Glasses Augmented Reality)

واقعیت افزوده مبتنی بر شیشه نیز برای مشاهده واقعیت مجازی با استفاده از شیشه‌ها به جای استفاده از یک تلفن ممکن است؛ مانند استفاده از تکنولوژی جدید Google Glass و تکنولوژی نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده بر روی شیشه جلوی اتومبیل در زمان رانندگی.

واقعیت افزوده مبتنی بر صفحه شیشه
 
 

انواع روش های واقعیت افزوده(Augmented Reality Methods)

۱- مبتنی بر الگو (Pattern based)

این نوع از سیستم واقعیت افزوده با استفاده از شناسایی الگوی ساده‌ی یک شکل یا تصویر عمل می‌کند. زمانی که سیستم، الگو را شناسایی کرد آن را با عناصر دیجیتال استاتیک یا دینامیک عوض می‌کند. عنصرها می‌توانند هر چیزی از یک مدل ۳D، یک صدا یا کلیپ ویدیوئی یا قسمت‌های دیگر از اطلاعات باشند. به عنوان مثال با استفاده از این تکنولوژی در گوشی‌های موبایل، می‌توان با شناسایی الگوهای مختلف توسط دوربین گوشی و یا تبلت، اطلاعات کامل‌تری را از واحدهای مسکونی و تجاری آماده فروش به صورت نمایش سه بعدی به دست آورد.

واقعیت افزوده مبتنی بر الگو

۲- مبتنی بر بدن یا حرکت (Gesture/Outline based)

این مدل از واقعیت افزوده به وسیله تشخیص قسمتی از بدن، مانند دست‌ها و صورت و سپس پیوند آن با عناصر دیجیتال دیگر عمل می‌کند. با استفاده از این روش هر شخصی با حرکات طبیعی می‌تواند با یک شی ۳D اثر متقابل داشته باشد، مانند برداشتن یک شی ۳D با دست واقعی و یا دستور دادن به سیستم با استفاده از حرکات دست. از این روش بیشتر در بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود.

واقعیت افزوده مبتنی بر بدن یا حرکت

۳- مبتنی بر مکان (Location based):

این روش مبتنی بر اطلاعات موقعیت مکانی GPS یا شبکه مثلث بندی است. با استفاده از مشاهده مکان مورد نظر از دوربین سیستم واقعیت افزوده (AR) و تلفیق آن با اشیاء مجازی (Virtual Objects) عمل می‌کند. به این صورت که می‌توان اطلاعات مختلف را به صورت لحظه‌ای(Real-Time) بر روی عوارض مختلف در دنیای واقعی مشاهده کرد و با حرکت دوربین به هر سمت می‌توان در همان جهت اطلاعات مفیدی مثل محل پمپ‌بنزین‌ها، رستوران‌ها و … را پیدا کرد.
واقعیت افزوده مبتنی بر مکان
 

۴- مبتنی بر سطح (Surface based)

واقعیت افزوده سطح با استفاده از صفحات نمایش، کف زمین و دیوارها که به لمس توسط افراد یا اشیاء واکنش نشان می‌دهند، اطلاعات لحظه ای و همزمان مجازی را نمایش می‌دهند.
واقعیت افزوده مبتنی بر سطح
 

دانلود نرم افزار واقعیت افزوده مبتنی بر مکان با نام تجاری «سمت» در کافه بازار

همگام با به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در عصر حاضر و نیاز شدید کشور به پیشرفت در صنایع، به تازگی شرکت آرکا اقدام به طراحی و پیاده‌سازی نرم افزار واقعیت افزوده مبتنی بر مکان کرده است که با نام تجاری «سمت» و با امکان استفاده برای کل کشور، اولین نرم افزار کامل در کشور به حساب می‌آید. این اپلیکیشن براساس نیاز کاربران در ایران طراحی شده و در اختیار علاقه‌مندان در کشور قرار داده شده است. دانلود این اپلیکیشن مخصوص سیستم عامل اندروید، از طریق برنامه‌ی کافه بازار برای کاربران امکان‌پذیر است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *