امروزه در دوره بی‌نظیری قرار داریم که هر کسی می‌تواند به آخرین تصاویر ماهواره‌ ای دسترسی داشته باشد. تصاویر ماهواره‌ ای به دو صورت تجاری و رایگان ارائه می‌شوند. به طور کلی شاید بتوان گفت تصاویر ماهواره‌ ای با رزولوشن‌های بهتر از ۱۰ متر در گروه تصاویر ماهواره‌ ای تجاری قرار می‌گیرند. در حال حاضر شرکت آرکا سفارش تمامی تصاویر مهم ماهواره‌ ای تجاری را امکان‌پذیر کرده است، اما اگر تصاویر ماهواره‌ ای رایگان پاسخگوی نیاز شماست، ما در این نوشته به معرفی هفت منبع مهم تأمین تصاویر ماهواره‌ ای رایگان و ارزان پرداخته‌ایم.‌

برای آشنایی بیشتر با تصاویر ماهواره ای تجاری و سفارش به صفحه‌ی محصولات مراجعه فرمایید.

۱- USGS EARTH EXPLORER

آژانس USGS دارای یکی از بزرگترین و پرقدمت‌ترین پایگاه‌های داده‌ های مکانی (تصاویر ماهواره‌ ای و عکس‌برداری‌های هوایی) است که می‌توان از طریق سایت EARTH EXPLORER به صورت رایگان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

مجموعه تصاویر ماهواره‌ ای رایگان در Earth Explorer بسیار گسترده است، از داده‌ های راداری و تصاویر هواشناسی تا نقشه‌ های ارتفاعی در این مجموعه مشاهده می‌شود. شما می‌توانید تصاویر ماهواره‌ ای از ۴۰ سال قبل را در USGS-NASA Landsat missions و انواع داده‌های دیگر را از ماهواره های سنجش از دور مانند Aster و VIIRS پیدا کنید. همچنین برخی تصاویر هوایی دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی از کشورمان نیز در دیتابیس این سامانه قابل جست‌ و‌ جو است.

این سامانه مجموعه‌ای از داده‌های متن‌باز را با همکاری ISRO و ESA و تصاویر ماهواره‌ ای تجاری با رزولوشن بالا را از ماهواره‌های IKONOS-2 ،OrbView-3-3 و Historical SPOT Data نیز ارائه می‌دهد.

جست و جو

در Earth Explorer می‌توانید بر اساس منطقه، زمان، درصد پوشش ابر و با هر فیلتری که نیاز دارید جستجو کنید. نتایج جست‌وجو می‌تواند به صورت جداگانه یا به صورت کلی نمایش داده شوند. در بالای قسمت جستجوی منطقه (بر اساس آدرس، مختصات، آپلود فایل) گزینه‌ای جالب برای جستجو ارائه داده شده که شما می‌توانید هر موردی، مانند جاده‌ها و مکان‌های باستانی را در هر نقطه از جهان را پیدا کنید.

دانلود

برای دانلود تصاویر باید برنامه‌ی Bulk Download را نصب کنید. بسته به سنجنده‌ی مورد نظر، محصولات مختلفی (تصاویر با رنگ طبیعی، تصاویر حرارتی و …) قابل دریافت است.

لازم به ذکر است که Earth Explorer امکان جست‌وجو، نمایش و دانلود رایگان تصاویر ماهواره ای را فراهم می‌آورد ولی برای تحلیل و پردازش این تصاویر باید از نرم‌افزارهای تخصصی مربوطه استفاده نمود.

این سامانه از نظر تنوع و گستردگی داده‌ های مکانی یک منبع بدون رقیب در بین منابع تصاویر ماهواره‌ ای به حساب می‌آید ولی آنچنان مورد استقبال کاربران به خصوص افراد غیر متخصص قرار نگرفته است؛ چرا که ممکن است مدت زمانی طول بکشد که کاربران مبتدی با تمام منوها و داده‌های موجود در آن آشنا شوند و برای اولین جست‌وجوهای خود به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

۲- LAND VIEWER

LANDVIEWER یک پایگاه اطلاعات مکانی رایگان با رابط کاربری آسان است که امکان دسترسی به اکثر تصاویر ماهواره‌ ای کاربردی، نمایش رایگان و سفارش تصاویر ماهواره‌ ای با رزولوشن مناسب را فراهم می‌کند و از ابزارهای بسیاری برای آنالیز تصاویر برخوردار است.

LANDVIEWER تصاویر ماهواره ای گوناگون جهانی را رایگان ارائه می‌دهد. می‌توانید به‌روزترین تصاویر ماهواره‌ای را از لندست ۷ و ۸، سنتینل ۱ و ۲، CBERS4 و داده‌های هوایی را از NAIP تهیه کنید. همچنین امکان دریافت تصاویر ماهواره‌ ای گذشته از لندست ۴ و ۵ نیز وجود دارد.

این سامانه شامل مجموعه‌ی بی‌نظیری از تصاویر ماهواره‌ ای رایگان با کیفیت خوب است که برای جست‌و‌‌جو و نمایش در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و امکان دریافت تصاویر Pleiades، SPOT5-7 و … را فراهم می‌کند.

جست و جو

جستجو در این سامانه بسیار ساده است. پس از تنظیم محدوده‌ی مورد نظر با استفاده از گزینه‌های متعدد (مثل بارگذاری فایل)  نوع سنجنده و تاریخ را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید فیلترهای درصد پوشش ابر، ارتفاع آفتاب و درصد پوشش AOI را اعمال کنید. مطمئن شوید که منطقه‌ی مورد نظر خود را ذخیره کنید. این ویژگی عالی در کاربردهای بعدی باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شود.

دانلود

هنگامی که نوبت به دانلود تصاویر می‌رسد LANDVIEWER موارد زیادی برای ارائه دارد. ابتدا می‌توانید یک تصویر کامل لندست با رنگ طبیعی یا برش خورده را در فرمت‌های JPEG ،KMZ یا GEOTIFF دانلود کنید. اگر فقط به باند‌های طیفی خاص احتیاج دارید، از KMZ استفاده کنید تا فقط مواردی که استفاده خواهید کرد را به‌ دست آورید. فرمت GEOTIFF برای دانلود یک تصویر پردازش شده است: یک ترکیب باند یا یک شاخص اندازه گیری شده.

اگر قصد ندارید تصاویر را در رایانه شخصی خود ذخیره کنید، آن‌ها را در سیستم ذخیره‌سازی ابری EOS ذخیره کنید یا از WMS برای تبدیل داده‌ های ماهواره‌ ای به فرمت قابل استفاده در نرم‌افزار GIS استفاده کنید.‌

آنالیز

بر خلاف بسیاری از منابع تصاویر ماهواره‌ ای رایگان،  LANDVIEWER آنالیز و تجزیه و تحلیل سریع داده‌های شما را فراهم می‌کند. در این مجموعه، بیش از ۲۰ ترکیب باند پیش‌فرض و شاخصه‌هایی مثل NDVI ،NBR ،SAVI، محاسبات رستری، تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی، خوشه‌بندی و بسیاری از ابزارهای دیگر برای استخراج ویژگی‌های تصاویر ماهواره‌ ای رایگان در اختیار کاربر قرار گرفته است.

LANDVIWER یکی از بهترین منابع تصاویر ماهواره‌ ای برای مبتدیان علوم داده‌های مکانی و کارشناسان سایر صنایع (کشاورزی، جنگل‌داری، ساخت‌و‌ساز) است که از نرم‌افزارهای تخصصی مدیریت داده‌ های مکانی استفاده نمی‌کنند و به دنبال تصاویر ماهواره‌ ای به‌روز و رایگان با تجزیه و تحلیل سریع و دقیق هستند.

۳- Copernicus Open Access Hub

سامانه‌ی Copernicus که پیش‌تر با نام هاب داده‌های علمی سنتینل شناخته می‌شد پورتال دسترسی آزاد برای دریافت اطلاعات و تصاویر سنتینل به حساب می‌آید.

در حال حاضر Copernicus Open Access Hub جدیدترین تصاویر ماهواره‌ ای رایگان از ماهواره‌های Sentinel را فراهم می‌کند. تصاویر راداری از Sentinel-1، تصاویر چند منظوره اپتیکال Sentinel-2، محصولات Sentinel-3 برای مطالعات زیست‌محیطی و داده‌های اتمسفری و کیفیت هوا از Sentinel -5P قابل استخراج است.

جست و جو

در این سایت امکان جست‌وجو با بارگذاری فایل محدوده وجود ندارد. برای جستجو باید دستور متنی خاصی را به همراه یک سری از علمگراهای تعریف‌شده خاص تایپ کنید. به عنوان مثال، برای اعمال فیلتر پوشش ابری، باید “[۰ تا ۵]” را وارد کنید. این شیوه برای متخصصان منطقی است اما انجام آن برای سایرین دشوار است.

آنالیز

در این سامانه ابزاری برای تحلیل و پردازش وجود ندارد و تنها در حالت Quicklook می‌توانید اطلاعات و جزئیات مختلف را مشاهده کنید.

هاب دسترسی آزاد Copernicus را می‌توان به عنوان منبعی مناسب برای تصاویر ماهواره‌ ای رایگان Sentinel توصیه کرد. با این حال، اگر از داده‌ های سنتینل ۱ و ۲ استفاده نمی‌کنید، بهتر است به سراغ سایر منابع بروید.

۴- Sentinel Hub

Sentinel Hub از طریق دو سرویس خود دسترسی به طیف گسترده‌ای از تصاویر ماهواره‌ ای متن باز را ممکن می‌سازد: مرورگر EO و Sentinel Playground.

مرورگر EO دارای ده‌ها مجموعه تصویر ماهواره‌ ای با وضوح متوسط و کم، از جمله بایگانی کامل تمام مأموریت‌های سنتینل، لندست ۵-۷، MODIS و محصولات GIBS است. Sentinel Playground، به نوبه‌ی خود، حاوی قطعاتی از تصاویر ماهواره‌ ای جهان است که از Sentinel-2 ،Landsat 8 ،MODIS یا DEM گرفته شده است.

جست و جو

هر دو سرویس دارای رابط بصری و جست‌وجوی راحت هستند. مرورگر EO برای سهولت در یافتن تصویر، کلیه‌ی فیلترهای جستجوی اصلی را ارائه می‌دهد. قابل ذکر است که برخی از مجموعه داده‌ها فقط در مقیاسی مشخص ارائه می‌شوند به عنوان مثال، تصاویر تا یک بزرگ‌نمایی خاص شروع به نمایش نمی‌کنند.

دانلود

با Sentinel Playground می‌توانید بخش‌هایی از موزائیک (JPEG) را بدست آورید. مرورگر EO دانلود تصاویر با رزولوشن کامل در فرمت‌های مختلف (JPEG ،KMZ و GeoTIFF) با باندهای مجزا و ترکیب‌های باند را امکان‌پذیر می‌کند.

آنالیز

مرورگر ابزاری برای پردازش و تحلیل تصاویر ماهواره‌ ای دارد. به عنوان مثال ، برای یک تصویر Sentinel-2، می‌توانید یکی از ۸ ترکیب باند را همانطور که میخواهید انتخاب کنید. همچنین می‌تواند سری زمانی تولید کند، اما در مقایسه با سایر سرویس‌ها (مثل LandViewer)، به شما امکان نمی‌دهد تمام تصاویر استفاده شده را آنالیز کنید.

مرورگر EO یک سرویس تحت وب با رابط کاربری آسان است و مجموعه‌ای خوب از تصاویر ماهواره‌ ای رایگان با وضوح متوسط را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از مزایای آن امکان تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها است. Sentinel Playground بیشتر یک سرویس تفریحی برای مرور و به اشتراک گذاشتن قطعاتی از تصاویر موزائیک جهانی است.‌

۵- NASA Earthdata Search

سامانه جستجوی NASA EarthData امکان دسترسی آنلاین به چندین مجموعه داده از EOSDIS ناسا را فراهم می‌کند.

در این سامانه، مجموعه‌ای از داده‌های علوم زمین ناسا از منابع مختلفی همچون تصاویر ماهواره ای، عکس‌های هوایی و اندازه گیری میدانی پیدا خواهید کرد. حجم تصاویر ماهواره‌ ای رایگان و تصاویر ماهواره‌ ای historical موجود بی‌نظیر است؛ مجموعه‌ای از داده‌های نیمباس، انوی‌ست، NOAA ،GOES و لندست و داده‌های مکانی دیگری که امکان بررسی اتمسفر، محیط‌زیست، اقیانوس و دریا، پوشش اراضی، پوشش گیاهی، پوشش یخ و توپوگرافی را به ما می‌دهد.‌

جست و جو

برای یادگیری یافتن تصاویر ماهواره ای رایگان با استفاده از جستجوی Earthdata، به کمی صبر و حوصله احتیاج دارید. آموزش‌ها و توضیحات مفصلی برای هر مجموعه داده‌ی مکانی وجود دارد اما زمانی به کار می‌آیند که دقیقا بدانید به دنبال چه چیزی هستید. انتخاب تصویری که بر اساس معیارهای جستجوی شما باشد از لیست بلند مجموعه تصاویر آن کار دشواری به نظر می‌رسد، اما تنوع داده‌ها این کمبود را می‌تواند جبران کند.

دانلود

بسته به مجموعه داده، دانلود تصاویر ماهواره‌ ای رایگان برای تأیید برنامه‌های خاص ممکن است نیاز به چند کلیک اضافی داشته باشد. همچنین همه تصاویر را نمی‌توان قبل از ذخیره شدن در رایانه نمایش داد.

سامانه‌ی جست‌وجوی Earthdata اقیانوسی از داده‌های مشاهدات زمینی ناسا است که منبع بسیار مناسبی برای محققان و پژوهشگران محسوب می‌شود. ممکن است در ابتدا استفاده از این سرویس برای مبتدیان کمی پیچیده به نظر برسد. در این صورت می‌توان برای دریافت داده‌ها از سرویس‌های دیگر معرفی‌شده استفاده نمود و برای جبران کمبود داده‌ها به سامانه‌ی Earthdata رجوع کرد.

۶- Remote Pixel

سایت Remote Pixel تنها منبع تصاویر ماهواره‌ ای در این فهرست است که برای دسترسی به لیست همه ویژگی‌ها از شما درخواست ورود به سیستم نمی‌‌کند. این منبع نوعی پروژه مستقل است که تماماً توسط یک فرد(وینسنت ساراگو) ایجاد شده است. این سایت صرفاً دارای ۳ مجموعه داده‌ی تصویر ماهواره‌ای است: لندست ۸، سنتینل ۲ و CBERS4.

جست و جو

با کمک قسمت جستجوی سایت Remote Pixel، با چند کلیک می‌توانید تصویر موردنظر را پیدا کنید. بدون نیاز به فایل محدوده‌ی مورد نظر، فیلتر تاریخ و پوشش ابری. تنها کاری که باید بکنید، انتخاب یک سنجنده و کلیک بر روی یک قطعه روی شبکه مسیریابی ماهواره‌ ای است که ناحیه مورد نظر شما را پوشش داده است. سپس همه صحنه‌های موجود قابل نمایش خواهد بود.

دانلود

سایت Remote Pixel از زمانی که محل داده‌های سرویس وبسایت آمازون (AWS) به پرداخت درخواست کننده منتقل شده، اجازه دانلود داده‌های CBERS و Sentinel-2 را نمی‌دهد. می‌توانید لینک را باز کرده و داده را از حساب کاربری خود از سرویس وبسایت آمازون (AWS) دانلود کنید.

خبر خوب این است که شما هنوز می‌توانید با استفاده از سایت Remote Pixel تصاویر Landset8 و باندهای طیفی را به صورت رایگان دانلود کنید.

آنالیز

تمام تصاویر می‌توانند از طریق نمایشگر Remote Pixel پردازش شوند، که فهرستی از ترکیبات باندی پیش‌فرض و همچنین ابزارهای تکمیلی بهبود تصاویر همراه با چندین نقشه مادر (نقشه پایه) مختلف را فراهم می‌کند. شما نمی‌‌توانید نتایج پردازش را دانلود کنید ولی می‌توانید از آن اسکرین‌شات بگیرید.

Remote Pixel یک سرویس بسیار ساده و سریع تصاویر ماهواره‌ ای است که امکان جستجو در میان فهرست محدودی از مجموعه داده‌ ها را ارائه می‌دهد.

۷- INPE Image Catalog

انستیتو ملی برزیل برای تحقیقات فضایی (INPE در پرتغال) دارای کاتالوگ آنلاین برای تصاویر ماهواره‌ ای رایگان است. کاتالوگ تصویر INPE شامل مجموعه‌ی بزرگی از تصاویر ماهواره‌ ای برای پوشش زمین، پوشش گیاهی، نظارت بر منابع آبی و همچنین مشاهدات هواشناسی است.

کاتالوگ تصویر INPE یک منبع قابل اعتماد از نقشه‌های رایگان تصاویر ماهواره‌ ای جنوب و مرکز آمریکا و آفریقا است. این مجموعه دارای تصاویر ماهواره‌ ای برزیل، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و مأموریت‌های مشاهده زمین هند است.

جست و جو

این کاتالوگ، ساده و مختصر بوده و فقط به زبان پرتغالی ارائه شده است. اگرچه، این ایراد می‌تواند با کمک مترجم گوگل برطرف گردد، جستجو می‌تواند به کشور یا ناحیه‌های خاص، داده‌ ها و درصد پوشش ابری محدود گردد. قطعات یافت‌شده می‌تواند بر روی نقشه به صورت جداگانه و یا همزمان نشان داده شوند.

دانلود

برای دانلود تصاویر ماهواره‌ ای، باید آن‌ها را به سبد خرید خود اضافه کرده و سفارش دهید. دانلود آن نیز از طریق لینک FTP ارسال شده به ایمیل شما، انجام می‌‌گردد.

کاتالوگ تصویر INPE برای کاربرانی که تمایل اصلی آن‌ها به جنوب و مرکز آمریکا و آفریقا است، پیشنهاد می‌گردد. متاسفانه، این سرویس تصاویر ماهواره‌ ای جهانی را به صورت رایگان، ارائه نمی‌دهد ولی به طور کلی یک گزینه کاربر‌پسند به منظور جستجوی سریع و دانلود تصاویری است که قابلیت تجزیه و تحلیل با سایر نرم‌افزارها را دارند.

غیر از منابع معرفی‌شده در این متن که از مهم‌ترین سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی تصاویر ماهواره‌ ای رایگان به شمار می‌روند، سرویس‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به آن‌ها اشاره نشده باشد. در صورتی‌ که منابع ارزشمند دیگری را می‌شناسید که کمتر شناخته شده است، می‌توانید ما و سایر مخاطبان را از آنها مطلع کنید.

۶ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *