در اواخر ژانویه ۲۰۱۷، آتش سوزی (در منطقه ای با پوشش گیاهی ترکیبی از چمنزار، درختچه و …) در غرب گرینلند، حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر Sisimiut، دومین شهر بزرگ گرینلند، آغاز شد. آتش سوزی در این منطقه معمولا نادر است و اطلاعات کافی در مورد علت این آتش سوزی وجود ندارد، اما این آتش سوزی برای چند هفته ادامه داشت و در نهایت در اواسط ماه آگوست پس از بارش باران پایان یافت. مساحت منطقه آسیب‌دیده ۲۳/۵ کیلومتر مربع بوده است که در مقایسه با بسیاری از آتش سوزی های اخیر در اروپا و غرب ایالات متحده آمریکا و کانادا کوچک محسوب می‌شود، اما هنوز هم برای موقعیت غرب گرینلند این اندازه قابل توجه است.

تصاویر ماهواره ای زیر که توسط ماهواره Sentinel-2A گرفته شده است، منطقه را در روز ۲۹ ژانویه قبل از آتش سوزی و در ۴ سپتامبر، بعد از آتش سوزی نشان می‌دهند. در تصویر بعد از آتش سوزی کاهش و تغییر پوشش گیاهی در اثر دو عامل سوختگی و کاهش دما در این زمان از سال قابل مشاهده است.

تصویر ماهواره ای Sentinel-2A از گرینلند، قبل از آتش سوزی
قبل از آتش سوزی
تصویر ماهواره ای Sentinel-2A از گرینلند، بعد از آتش سوزی
بعد از آتش سوزی

و در تصاویری دیگر از منطقه به صورت NIR/SWIR، با استفاده از باند ۸، ۱۲ و ۲ آثار سوختگی به وضوح قابل مشاهده است.

تصویر ماهواره ای Sentinel-2A از گرینلند(NIR / SWIR)، قبل از آتش سوزی
قبل از آتش سوزی
تصویر ماهواره ای Sentinel-2A از گرینلند(NIR / SWIR)، بعد از آتش سوزی
بعد از آتش سوزی

برای بررسی و مطالعه مناطق پوشش گیاهی آسیب دیده در این آتش سوزی، از شاخص NDVI استفاده شده است. این شاخص با نسبت گیری بین باندهای قرمز و مادون قرمز بدست می‌آید. در مناطق با آثار سوختگی تازه، کاهش مقدار NDVI را مشاهده می‌کنیم. این مقایسه قبل و بعد از آتش سوزی واضح بودن اثر آتش سوزی بر سبزینگی گیاه را ثابت می‌کند.

تصویر ماهواره ای Sentinel-2A از گرینلند(NDVI)، قبل از آتش سوزی
قبل از آتش سوزی
تصویر ماهواره ای Sentinel-2A از گرینلند(NDVI)، بعد از آتش سوزی
بعد از آتش سوزی

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *