در این یادداشت به سوالات متداول در مورد تصاویر ماهواره WorldView 4، همچون ابعاد فیزیکی ماهواره، مناطق تحت پوشش، فوکوس ماهواره، ارسال اطلاعات به ایستگاه زمینی پاسخ می‌دهیم.

ابعاد ماهواره WorldView 4 چقدر است؟

جالب است بدانید تلسکوپ ماهواره WorldView 4 دو سوم کل این ماهواره را شامل می‌شود. اگرچه تکنولوژی‌های مدرن، اندازه و هزینه اجزای ماهواره نظیر پردازشگرها، رادیو و حافظه دیجیتال را کاهش داده است، اما هیچ راهی برای کاهش اندازه تلسکوپ بدون تخریب یا کاهش رزولوشن تصویر با توجه به قوانین فیزیکی وجود ندارد. به دلیل اینکه مشتریان به تصاویر با رزولوشن بالا نیاز دارند، ماهواره هم تلسکوپی بزرگ لازم دارد.

ابعاد ماهواره

چگونه می‌توان فهمید که ماهواره دقیقاً در کجا قرار داشته و کدام منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

پاسخ به این سوال بسیار آسان است. ماهواره WorldView 4 دارای گیرنده GPS شبیه به دستگاه گیرنده درون ماشین شخصی شماست که نشان می‌دهد در هر لحظه کجا قرار دارد. علاوه بر آن، یک جفت دوربین star tracker نیز حمل می‌کند که همواره رو به آسمان بوده و نشان دهنده‌ سمتی است که تلسکوپ آن را می‌بیند. ترکیب موقعیت ماهواره(از GPS) و وضعیت ماهواره(جهت‌گیری، بدست آمده از Star trackers) به ما این اجازه را می‌دهد تا بدانیم که تلسکوپ دقیقا چه منطقه‌ای را بر روی زمین پوشش می‌دهد.

آیا تلسکوپ WorldView 4 می‌تواند بر روی نقاط مختلف فوکوس کند؟

کاملا درست است! این ماهواره تنها زیر پای خود را جاروب نمی‌کند بلکه می‌تواند با توجه به نیاز مشتری دوران کند. یعنی می‌تواند به جلو عقب چپ راست و چیزی این بین نگاه کرده و تصویربرداری نماید. در حقیقت، به علت تلسکوپ بزرگ و توانایی چرخش، این ماهواره می‌تواند در بازه وسیعی از زوایا و فواصل تصاویری فوق واضح را برداشت کند. به عنوان مثال تصویر زیر از فاصله ۱۷۷۰ کیلومتری و با زاویه نادیر ۶۳/۷ درجه از لاس‌وگاس اخذ شده است.

فوکوس تلسکوپ WV04

تصاویر ماهواره WorldView 4 چگونه به ایستگاه زمینی می‌رسد؟

مانند ارتباط گوشی موبایل شما با دستگاه Wifi منزل، این ماهواره توسط امواج رادیویی تصاویر را به زمین مخابره می‌کند. تنها با این تفاوت که شما ممکن است بتوانید ۲۰۰ فوت از دستگاه wifi خود فاصله بگیرید در حالیکه WorldView 4 این کار را از فاصله‌ای حدود هزاران مایل و با سرعتی تقریبا شبیه سریع‌ترین wifi موجود انجام می‌دهد. همین طور که این ماهواره به دور زمین می‌گردد، امواج توسط گیرنده‌هایی با نام «ترمینال‌های زمینی از راه دور» دریافت و برای DigitalGlobe ارسال می‌شود.

آیا ماهواره های DigitalGlobe می‌توانند از هرجایی از زمین به صورت روزانه تصویربرداری کنند؟

ماهواره‌های دیجیتال گلوب می‌توانند روزانه هر مکانی را بر روی زمین سه تا چهار بار و حتی بیشتر تصویربرداری نمایند. بنابراین برای مکان‌های خاص با شرایط ویژه مثل بحران‌های طبیعی، تصاویر ماهواره ای DigitalGlobe می‌توانند آن را پوشش داده و نیاز به تصویر را مرتفع نمایند. اگرچه، توانایی در تصویربرداری از هر جای زمین به صورت روزانه با توانایی در تصویربرداری از همه جای زمین به صورت روزانه متفاوت است. سطح زمین تقریبا ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد. مجموعه ماهواره های DigitalGlobe توانایی جمع‌آوری ۴ میلیون کیلومتر مربع تصویر (۷۰ ترابایت داده) را دارند که به صورت تئوری برای تصویربرداری از تمام سطح زمین به ۴ ماه زمان نیاز است. اما چه میزان از این ناحیه مورد علاقه مشتریان است؟

اگر سطح دریا و اقیانوس‌ها که حدود ۷۱% سطح زمین را می‌پوشانند به همراه منطقه آتلانتیک(که بیشتر برای پنگوئن‌ها اهمیت دارد تا اکثر انسان‌ها)، حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر مربع از خشکی زمین باقی می‌ماند. حال اگر حدود ۶۰% از مساحت این خشکی را که هر روز با ابر پوشیده شده‌اند را نیز خارج کنیم حدود ۶۰ میلیون کیلومتر مربع منطقه خشکی قابل رویت و بدون ابر باقی می‌ماند. اگر درنظر بگیریم که بیش از ۹۵% از جمعیت زمین در فقط ۱۰ درصد خشکی زمین زندگی می‌کنند، آنگاه می‌توان به این نتیجه رسید که قسمت بزرگی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها بر روی زمین در قسمت کوچکی از سطح زمین اتفاق می‌افتد.
تصویر زیر تعدد تصاویر اخذ شده توسط DigitalGlobe را در ۱۶ سال اخیر نمایش می‌دهد. براحتی می‌توانید تفاوت در جمع‌آوری تصاویر از شهرها و مناطق پر جمعیت ساحلی را در مقایسه با اقیانوس‌ها، صحراها و مناطق قطبی مشاهده کنید.

ماهواره های DigitalGlobe

آیا ماهواره WorldView 4 برای حرکت و یا مستقر ماندن به سوی زمین نیاز به سوخت دارد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر سوخت آن تمام شود؟

WorldView 4 حداقل به اندازه ۱۰ سال سوخت کافی خود را در مخزن خود دارد. چرا که این ماهواره فقط گاهی به منظور متعادل‌سازی خود در مدار از این سوخت استفاده می‌کند. بیشتر اوقات، حرکت مداری ماهواره از سرعت رو به جلوی فراهم شده توسط پرتاب کننده و سرعت روبه پایین تولید شده توسط گرانش زمین تامین می‌شوند. به عبارت دیگر، این یک پرواز نبوده و بلکه یک سقوط است! بال‌های خورشیدی ماهواره تمام انرژی لازم برای عملیات روزانه از جمله تصویربرداری، تغییر وضعیت نسبت به اهداف مورد نظر و انتقال دیتا به گیرنده زمینی را تامین می‌کنند.
زمانی که WorldView 4 به پایان عمر کاری خود برسد و قبل از آنکه سوخت آن به پایان برسد، از سوخت باقی مانده جهت پایین آوردن ماهواره جهت سوختن در اتمسفر استفاده می‌شود.

آیا هیچ قانونی در فضا وجود دارد؟ چه کسی در مورد نحوه فعالیت ماهواره‌ها از جمله WorldView 4 تصمیم‌گیری می‌کند؟

فضا جای عجیب و غریبی است چرا که هر کشوری قوانین و مقررات خود را در آن اجرا می‌کند. به عنوان یک سرزمین فضایی، ایالات متحده امریکا نقش مهمی در وضع قوانین و رفتارها در فضا دارد. 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *