پروژه معدنی، عملیاتی پیچیده است. اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش مواد معدنی، چند بخش پویا در این صنعت بزرگ مقیاس هستند. این وسعت و بزرگی می تواند با مشکلات عدیده ای نیز در سایت پروژه روبرو شود. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نقشه برداری به کمک پهپادها و با یک مدیریت صحیح، همه افراد درگیر در پروژه می توانند فعالیت های مربوطه را از راهی امن، سودآور، کارآمدتر و آگاهانه انجام دهند. پهپادها توانسته اند خود را در صنعت معدنکاری به عنوان جایگزینی کارآمد برای روش های مبتنی بر نظارت زمینی ثابت کنند. در پست های قبلی در مورد کاربرد پهپادها در پروژه های اکتشافی صحبت شد، اما تکنولوژی پهپاد فراتر از نقشه برداری است، عکس های هوایی و ویدئوهای تهیه شده براین اساس می توانند به منظور طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند. در این یادداشت در مورد کاربردهای پهپاد در صنعت معدنکاری بیشتر صحبت می شود:

ایمنی

بدیهی است که معدنکاری فعالیتی خطرناک است. متاسفانه دسترسی به موقعیت منابع معدنی با موانع و مشکلاتی همراه است، معمولا معادن در نقاط دورافتاده و صعب العبور قرار دارند و خصوصا در مراحل اولیه فعالیت معدنکاری و اکتشاف دسترسی به این مناطق بسیار دشوار است. اما با استفاده از پهپاد تا حد زیادی می توان از مخاطرات این مرحله دوری کرد.

به عنوان نمونه، در مرحله اکتشاف می توان نقشه برداری و برداشت تصاویر با کیفیت را با استفاده از پهپاد انجام داد و تیم فنی را از خطرات احتمالی دور نگاه داشت. با استفاده از این فن آوری در صنعت معدنکاری می توان از راه دور شناخت خوبی از موقعیت فعالیت، اجرای و گسترش پروژه بدون نیاز به روبرو شدن با مخاطراتی نظیر زمین لغزش بدست آورد. همچنین اگر شرایط اضطراری یا مسائل دیگر در طول پروژه بوجود آیند، می توان با استفاده از پهپاد به این مناطق دسترسی داشت. به این طریق می توان بدون نیاز به حضور در محیط خطر، با داشتن اطلاعات کافی از شرایط، بهترین و سریعترین تصمیم را اتخاذ نمود.

پهپاد ایمنی معدن

حفاری و انفجار

تقریبا حدود یک سوم از هزینه های استخراج به منظور عملیات حفاری و آتشباری صرف می شود. با استفاده از پهپاد می توان این بخش از عملیات معدنکاری را تا حد زیادی بهینه سازی کرد. اطلاعات بدست آمده از تصاویر برداشت شده با استفاده از پهپاد این امکان را فراهم می سازد که پارامترهای مختلف پله های معدن را قبل از انجام عملیات حفاری و آتش باری مورد ارزیابی قرار داد. ایجاد توازن و تعادل بین مقدار مواد منفجر و سنگ در زمان انفجار کار ساده ای نیست. با کمک گرفتن از تصاویر دقیق و نقشه های برداشت شد با استفاده از پهپاد، امکان تعیین نسبت بهینه مواد ناریه به سنگ فراهم می شود.

قبل از انجام انفجار، با استفاده از تصاویر موقعیت دار برداشت شده توسط پهپاد، این امکان برای مهندسین معدن و آتشباری فراهم می شود که از حفر چال ها در موقعیت های از پیش طراحی شده اطمینان خاطر کسب کنند. تصاویر و ویدئوهای برداشت شده پس از اجرای عملیات انفجار، تحلیل خرد شدگی سنگ را تسهیل می کند.

مدیریت دامپ های باطله و ماده معدنی

تعیین موقعیت، طراحی، پیاده سازی و در ادامه مدیریت دامپ های باطله و ماده معدنی یکی از مراحل دشوار عملیات معدنکاری است. تا قبل استفاده از پهپادها، بخش های مختلف این عملیات با کمک تیم نقشه برداری زمینی انجام میشد که خطرات و حوادث زیادی را در بر داشت. از طرف دیگر، در نقشه برداری با پهپاد، نیازی به حضور نقشه بردار در محل دپوها نیست و این مهم باعث می شود که ضمن انجام نقشه برداری دپوها و محاسبه احجام، عملیات معدنکاری بدون وقفه ادامه یابد. با استفاده از تکنولوژی پهپاد، عملیات نقشه برداری و دپومتری می تواند به صورت یه برنامه زمان بندی شده منظم انجام شود و با این روش امکان بروزرسانی دقیق اطلاعات مربوط به احجام برای تیم عملیاتی و مدیریتی میسر می شود.

پهپاد دامپ باطله

بارگیری و حمل و نقل

با استفاده از تکنولوژی پهپاد و محاسبه و بررسی پارامترهایی نظیر اندازه گیری احجام استخراجی، نظارت بر ارتفاع پله ها و همچنین تولید مدل های دیجیتالی شبکه راه های معدن، می توان روند بارگیری و حمل و نقل در معدن را اصلاح و بهینه کرد.

بررسی های زیست محیطی

با انجام برداشت های منظم و در اختیار داشتن داده های هوایی بدست آمده از این برداشت ها، می توان با اطمینان خاطر از رعایت مقررات زیست محیطی، عملیات معدنکاری را ادامه داد. با استفاده از تکنولوژی پهپاد به راحتی می توان کاربری بخش های مختلف محدوده معدنی و مناطق پیرامونی را به صورت مستمر مورد ارزیابی و نظارت قرار داد و هرگونه تخلف و یا تعدی به حریم دارایی های معدن و یا بروز مشکلات زیست محیطی را سریعا شناسایی کرد.

نظارت و پایش بهنگام تجهیزات و دارایی ها

به منظور حفظ کیفیت در بالاترین سطح، داشتن درک و شناخت صحیح از دارایی ها می تواند به عنوان یک چالش مطرح باشد. با کمک گرفتن از فن آوری پهپاد، بجز پایش بهنگام تجهیزات و دپوها، می توان از وضعیت عملیات استخراج معدن نیز اطلاعات و دانش خوبی کسب کرد. به عبارت دیگر، می توان چندین فرآیند متفاوت را به سادگی انجام داد.

بجز اینکه اطلاعات ذخیره شده از این طریق بسیار دقیق است، با انجام پروازهای روزانه و مکرر می توان اطلاعات بروز تمامی بخش ها و زوایای سایت را به منظور تجزیه و تحلیل سیستم در اختیار داشت.

با توجه به استفاده از چندین پیمانکار فرعی در پروژه های معدنی، مدیریت زمان و منابع بین آنها بسیار مهم است. با استفاده از داده های پهپادی می توان به بهترین نحو در مورد تخصیص زمان مناسب برای انجام فعالیت های هر کدام از پیمانکاران فرعی تصمیم گیری کرد. با توجه به ویژگی های پروژه های معدنی، تاخیر در عملکرد هر یک از این پیمانکاران می تواند بر عملکرد باقی پیمانکاران و در نهایت پیشرفت کلی پروژه تاثیرگذار باشد. با استفاده از پهپاد، این فرآیند راحت تر و بهتر قابل مدیریت است، که در نهایت منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.

تا قبل از استفاده از تکنولوژی پهپاد، عملیات نظارت بر بخش های مختلف معدن همچون کارگاه استخراج، سد باطله، دپو ماده معدنی، دپو باطله، نوار نقاله، جاده های دسترسی و غیره، همواره با حضور نیروی کارشناسی در موقعیت مورد نظر انجام می شد که بعضا با خطراتی نیز همراه بود. با استفاده از تصاویر و ویدئوهای برداشت شده به کمک پهپاد، امکان انجام بازرسی های مستمر با هزینه کمتر و ایمنی بالاتر فراهم شده است.

نظارت پایش معدن پهپاد

بهره وری

افزایش کارایی و راندمان یکی دیگر از مزایای استفاده از پهپادها در صنعت معدن است. انجام یک کار و فعالیت یک چیز است، اما انجام همان کار و فعالیت با بهره وری و راندمان بالا موضوع دیگریست. مقدار معمول کاری که در یک دوره زمانی مشخص انجام میشود، با استفاده از فن آوری پهپاد می تواند با سرعت بیشتری انجام شود. با استفاده از داده های بدست آمده از پهپاد، اگر در بخشی از پروژه ناکارآمدی به وجود آید، قبل از اینکه این مشکل تسری پیدا کرده و کیفیت کار و زمان اتمام آن بخش از پروژه را مورد تهدید قرار دهد، قابل رصد و شناسایی خواهد بود. این ویژگی امکان مدیریت بهتر بر پروژه را فراهم می کند.

سودآوری و بازگشت سرمایه

اطمینان از بازگشت سرمایه یکی از مهمترین پارامترهای هر پروژه معدنی است. استفاده از پهپاد می تواند با کنترل مولفه های زیر ما را در این راه یاری نماید:

  • درک ارزش

به منظور برنامه ریزی دقیقتر و ترسیم چشم انداز درست از پروژه، شناخت صحیح از ارزش و ویژگی های محصول خروجی معدن امری ضروری برای مدیران شرکت است. فرض کنید در یک پروژه معدنی با هدف استخراج طلا، پس از اتمام پروژه تنهای نیمی از آنچه که به عنوان سودآوری انتظار میرفت محقق شده است. متوقف کردن پروژه در مراحل اولیه و قبول ضررهای حداقلی در پروژه، بهتر از آن است که پروژه را با ضرر تا انتها ادامه دهیم. با این نگاه، می توان برنامه ریزی و پیش بینی عملیاتی بهتری را برای پروژه انجام داد، که در نهایت در مدیریت برنامه های آتی عملیات معدنکاری مفید به فایده خواهد بود.

  • ارائه محصولات به مشتری

افزایش اعتبار و برند شرکت همواره می بایست به عنوان اولویت اصلی مورد نظر باشد. پیش بینی دقیق از مقدار منابع امری غیرممکن است، اما با استفاده فن آوری پهپاد و نقشه برداری دقیق، می توان شناخت و آگاهی خوبی از کارگاه های استخراج و دپوهای ماده معدنی داشت تا از ایجاد تعهد فروش غیرقابل تحقق محصولات و به خطر افتادن اعتبار شرکت جلوگیری کرد.

معدن پهپاد بهره وری

به عنوان جمع بندی می توان گفت، اگر شما در یک محیط امن، با ملاحظه و کارآمد کار نکنید، منافع و سود پروژه هیچ گاه به بالاترین پتانسیل برآورد شده نخواهد رسید. کمک گرفتن از فن آوری پهپاد در تهیه نقشه ها و تصاویر بسیار دقیق، و استفاده از این اطلاعات، شما را قادر می سازد تا پروژه های معدنی فعلی و آتی را با حداکثر سودآوری به انجام رسانید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *