امروزه با پیشرفت تکنولوژی به راحتی می‌توانیم کره زمین را از فضا ببینیم، اما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که تصویربرداری ماهواره ای چقدر می‌تواند پیچیده باشد. کار در فضا بسیار دشوار است؛ تصور کنید تنها به دنبال ثبت تصاویری با رزولوشن بالا و دقیق از سطح زمین هستیم. ماهواره های دیجیتال گلوب تصاویر با رزولوشن ۵۰ سانتی‌متر و بهتر از سطح زمین ثبت می‌کنند. این رزولوشن ممکن است در ابتدا خیلی جذاب نباشد، خصوصا اگر آن را با رزولوشن تلفن شخصی خود مقایسه کنید. اما دقت کنید تصاویری که شما با دوربین موبایل ثبت می‌کنید از فاصله بسیار نزدیک است. اگر بخواهید با دوربین موبایل از موقعیتی مشابه ماهواره‌ها از زمین تصویربرداری کنید، ابعاد هر پیکسل به حدود ۴۰۰ متر می‌رسد!

تصویر برداری در ارتفاع و سرعت بالا

شاید باورکردنی نباشد که ماهواره های دیجیتال گلوب این تصاویر را از ارتفاع حدود ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین ثبت می‌کنند، شبیه به اینکه بخواهیم از قله پیکس در کلرادو اتومبیلی را در پارکینگ یک کازینو در لاس‌وگاس ببینیم. اما موضوع جالب‌تر هم می‌شود وقتی بدانید ماهواره ای که این تصویر را ثبت می‌کند سرعتی برابر با ۲۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این سرعت به اندازه‌ای است که بتوان فاصله لندن تا پاریس را کمتر از یک دقیقه طی کرد!

قرارگرفتن در مدار

قرار گرفتن ماهواره در فضا چالش متفاوت دیگریست. محدوده‌ای که ماهواره طبق برنامه‌ریزی انجام شده در فضا می‌بایست مستقر شود، حدود ۲ کیلومتر مربع است. اگر بخواهیم توصیفی از این پروژه سخت ارائه دهیم، می‌توانید فرض کنید که قصد دارید یک توپ فوتبال را از میان یک لاستیک کامیون عبور دهید، اما از فاصله‌ای برابر با طول ۷ زمین فوتبال آن طرف‌تر! از طرف دیگر، وقتی بدانید که هر ماهواره وزنی برابر با یک فیل و ابعاد یک مینی‌بوس مدرسه دارد، در می‌یابید که پروسه پرتاب و راه‌اندازی ماهواره چقدر مشکل خواهد بود.

حجم اطلاعات

هر کدام از ماهواره های دیجیتال گلوب در روز ۱۶ مرتبه به دور زمین میچرخد و بیشتر از ۳ میلیون کیلومتر مربع را تصویربرداری می‌کند(تقریبا برابر با وسعت کشور هند). از آنجایی که فعالیت ماهواره متوقف نمی‌شود، حجم این داده‌ها در طول زمان به طور باورنکردنی افزایش می‌یابد. پایگاه داده های دیجیتال گلوب که شامل تصاویر ثبت شده در طی ۱۵ سال گذشته است، حدود ۹۰ پتابایت داده را ذخیره کرده است. اگر این اطلاعات بر روی CD رایت شوند، می‌تواند مسافتی از آلاسکا تا شیلی را پوشش دهند(۱۴۶۵۴ کیلومتر).

تعداد ماهواره ها

این روزها مدار زمین مکانی شلوغ است: ۱۱۰۰ ماهواره فعال در سراسر جهان و ۲۶۰۰ ماهواره غیر فعال که هنوز در مدار قرار دارند. از این بین تنها ماهواره های دیجیتال گلوب قادر به ثبت تصاویری با رزولوشن کمتر از ۵۰ سانتی‌متر هستند.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری از تصاویر ماهواره ای داشته باشید، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *