در ۲۹ آگوست سال ۲۰۰۸ مجموعه‌ای از پنج ماهواره شناسایی با قدرت تفکیک متوسط که رپیدآی نام گرفتند با استفاده از راکت DNEPR-1 از ایستگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شدند. تصاویر ماهواره ای RapidEye شامل پنج باند(آبی، سبز، قرمز، لبه قرمز و مادون قرمز نزدیک) است و رزولوشن زمینی اسمی ۶/۵ متر دارد. هر ماهواره با اندازه کمتر از یک مترمکعب و جرم ۱۵۰ کیلوگرم، حداقل برای یک ماموریت ۷ ساله طراحی شده است. همه‌ی پنج ماهواره با سنسور یکسان و مجهز در یک صفحه مداری قرار گرفته‌اند.

مزایای تصاویر ماهواره ای RapidEye

تصاویر ماهواره ای RapidEye(رپیدآی) به کاربران یک ترکیب بی‌نظیر از پوشش نواحی وسیع، بازدیدهای مکرر، رزولوشن بالا و قابلیت‌های چندطیفی را ارائه می‌دهد. با اتکا بر پنج ماهواره و نیز با عرض پهن تصاویر ماهواره ای RapidEye، این مجموعه امکان تصویربرداری بیش از چهار میلیون کیلومترمربع در روز را دارد؛ در نتیجه برای به نقشه درآوردن مناطق بزرگ، حتی به وسعت یک کشور، می‌توان روی ماهواره RapidEye حساب کرد.
 بهره‌مندی از باند Red Edge یا همان لبه قرمز باعث می‌گردد تصاویر ماهواره ای رپیدآی در مطالعات کشاورزی و منابع طبیعی از قبیل بررسی فنولوژی گیاه، وضعیت سلامت و استرس‌های محیطی-بیولوژیکی و استخراج پارامترهای گیاهی(کلروفیل، شاخص برگ، نیتروژن و غیره) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

نمونه تصاویر ماهواره ای RapidEye

مشخصات فنی ماهواره RapidEye